ĐỀ CƯƠNG ÔN TẬP LỚP 6 KÌ 2

Thứ ba - 08/04/2025 07:19
ĐỀ CƯƠNG ÔN TẬP LỚP 6 KÌ 2

ĐỀ CƯƠNG ÔN TẬP TIẾNG ANH LỚP 6 KÌ 2

ÔN LÝ THUYẾT

UNIT 7

1.  Wh-question

a.  Who hoặc What: câu hỏi chủ ngữ

Đây là câu hỏi dùng khi muốn biết chủ ngữ hay chủ thể của hành động.

Who, what + V?

Example

-    Who opened the door last night? (Ai đã mở cửa tối qua.)

James opened the door last night. (John đã mở cửa tối qua.)

-    What happened last night? (Có chuyện gì xảy ra tối qua.)

A car accident happened last night. (Chuyện gì đó đã xảy ra tối qua.)

 

b.  Whom hoặc What: câu hỏi tân ngữ

Đây là câu hỏi dùng khi muốn biết tân ngữ hay đối tượng tác động của hành động.

Whom, what + do, does, did + S + V?

Example

-    George bought a packet of buiscuit at the store. (George đã mua một gói bánh quy ở cửa hàng)

What did George buy at the store?

(George đã mua gì ở cửa hàng)

-    Anna knows Jonathan in UK.

(Anna biết Jonathan ở Anh)

Whom does Anna know in UK?

(Anna biết ai ở Anh)

 

c.  When, where, how, why, how many, how often: câu hỏi trạng ngữ

Đây là câu hỏi dùng khi muốn biết thời gian, nơi chống, cách thức, lý do, số lượng, tần suất của hành động.

When, where, how, why, how many, how often + do, does, did + S + V

Example

-    When did you come to the UK? 

     I came to the UK last week.

Bạn tới Anh khi nào?

Tớ tới Anh tuần trước?

-    Where did you go last night? 

     I went to my grandparents’ house.

Bạn đi đâu tối qua?

Tối qua tớ tới nhà ông bà.

-    How did you come to the UK? 

     I came to the UK by plane.

Bạn đến Anh bằng phương tiện gì?

Tớ đến Anh bằng máy bay.

-    Why did you come to the UK? 

     I came to the UK to visit my relatives. /     Because I want to visit my relatives.

Tại sao bạn tới Anh?

Tớ tới Anh để thăm họ hàng. / Vì tớ muốn thăm họ hàng.

-    How many books do you have? 

     I have three books.

Bạn có bao nhiêu cuốn sách?

Tớ có ba cuốn.

-    How often do you visit your grandparents?

     I visit my grandparents twice a month.

Bạn đến thăm ông bà bao lâu một lần?

Tớ đến thăm ông bà 2 lần 1 tháng.

 

2.  Conjunction

AND: và

She is a good and loyal wife.

OR: hoặc

Hurry up, or you will be late.

BUT: nhưng

He is intelligent but very lazy.

SO: nên

He is a good teacher; so, he is very popular with students.

AFTER: sau khi

A man shoud take a little rest, after he has worked hard.

BEFORE: trước khi

Don't count your chickens before they are hatchd.

UNTIL: cho tới khi

People do not know the value of health until they lose it.

WHEN: khi

When you visit this country, you should bring thick winter clothes.

TO: để

I go to the library to borrow books.

BECAUSE: bởi vì

We could not pass the test because we didn't learn hard.

ALTHOUGH: mặc dù

Although it rained hard, I went out with her.

WHILE: trong khi

Don't sing while you work.

 

UNIT 8

II. GRAMMAR

1.  Past simple

a.  Form (Cấu trúc)

 

Normal Verb

Tobe

(+)

S + Ved

You, we, they + were

I, he, she, it + was

(-)

S + didn’t + V-inf

You, we, they + weren’t

I, he, she, it + wasn’t

(?)

Did + S + V-inf

Were + you, we, they

Was + I, he, she, it

Example 1: She walked to school yesterday. (Hôm qua cô ấy đi bộ tới trường.)

Example 2: She didn’t walk to school yesterday. (Hôm qua cô ấy không đi bộ tới trường.)

Example 3:    - Did she walk to school yesterday? (Hôm qua cô ấy có đi bộ tới trường hay không.)

                      - Yes, she did./ No, she didn’t. (Có, cô ấy có./ Không, cô ấy không.)

b. Usage (Cách sử dụng) 

- Thì quá khứ đơn diễn tả một hành động đã xảy ra và kết thúc hoàn toàn trong quá khứ.

Ex 1: Tony visited his parents last weekend. (Tony đã đến thăm ba mẹ anh ấy vào cuối tuần trước)

Ex 1: Linda went to the zoo last Friday. (Linda đã đi sở thú vào thứ 6 trước)

- Thì quá khứ đơn diễn tả các hành động xảy ra nối tiếp nhau trong quá khứ

Ex 1: She came home, ate a cake and drank a glass of water. (Cô ấy đã về nhà, ăn một cái bánh và uống một ly nước.)

- Thì quá khứ đơn diễn tả một hành động xen vào một hành động đang diễn ra trong quá khứ

Ex 1: When I was having dinner, the light went out. (Khi tôi đang ăn tối thì đèn tắt.)

Ex 2: When I was cooking, Linda came. (Khi tôi đang nấu ăn, Linda đến.)

c.  Signals

-    yesterday (hôm qua), at that moment (lúc đó), last night (tối hôm qua)

-    last + week/ month/ year: tuần/ tháng/ năm vừa rồi

-    Khoảng thời gian + ago (cách đây …): two days ago (cách đây 2 ngày), three years ago (cách đây 3 năm)

-    In + năm: in 2000 (năm 2000)

d.  How to turn infinitive verbs into past form

Động từ được chia làm 2 loại: có quy tắc và bất quy tắc.

  • Đối với động từ có quy tắc, khi chuyển sang dạng quá khứ, ta thêm đuôi “ed”.

play  à played

want  à wanted

  • Nếu động từ kết thúc bằng nguyên âm + y, ta thêm đuôi “ed” như bình thường.

play  à played

stay  à stayed

  • Nếu động từ kết thúc bằng phụ âm + y à ta đổi y à ied.

cry  à cried

study  à studied

  • Đối với động từ bất quy tắc, tra dạng quá khứ trong Bảng động từ bất quy tắc.

 

2.  Imperatives

a. Form (cấu trúc)

(+)

V (+ prep)!

(-)

Don’t + V!

b. Usage (cách sử dụng)

Mệnh lệnh thức thường được sử dụng để yêu cầu ai làm gì đó, đưa ra lời gợi ý, lời khuyên hoặc lời chỉ dẫn. 

Example

-    Stand up! (Hãy đứng lên!)

-    Listen to the teacher! (Hãy lắng nghe cô giáo!)

-    Don’t play with the dog! (Đừng đùa với con chó!)

 

UNIT 9

1. possessive adjectives – Tính từ sở hữu

a. Định nghĩa

Tính từ sở hữu là những từ đứng trước danh từ để cho biết danh từ đó của ai, của cái gì. Chúng ta gọi tên nó là tính từ sở hữu vì nó thể hiện tính chất sở hữu của người hoặc vật với danh từ đi sau nó.

b. Bảng đại từ nhân xưng và tính từ sở hữu tương ứng

Đại từ nhân xưng

(Personal pronoun)

Tính từ sở hữu

(Possessive adjectives)

I (Tôi)My (của tôi)
You (Bạn, các bạn)Your (của bạn, của các bạn)
They (Họ)Their (của họ)
We (chúng tôi)Our (của chúng tôi)
She (Cô ấy)Her (của cô ấy)
He (Anh ấy)His (của anh ấy)
It (Nó)Its (của nó)

Ex: 

my pencil (bút chì của tôi) 

your sister (chị gái của bạn) 

our country (đất nước của chúng tôi) 

their idea (ý tưởng của họ) 

his food (đồ ăn của anh ấy) 

her hand (bàn tay của cô ấy) 

its toy (đồ chơi của nó)

 

c. Vị trí trong câu 

Nó luôn đứng trước danh từ mà nó sở hữu và các danh từ này không có mạo từ đi kèm.

Ex 1: They are my friends. (Họ là bạn của tôi)

Ex 2: Her books are on the table.  (Những quyển sách của cô ấy ở trên bàn)

Ex 3: The dog wags its tail. (Con chó vẫy đuôi)

 

2. possessive pronouns – đại từ sở hữu

a. Định nghĩa

Đại từ sở hữu là những đại từ dùng để chỉ sự sở hữu.

b. Bảng đại từ nhân xưng và tính từ sở hữu tương ứng

Đại từ nhân xưng

(Personal pronoun)

Đại từ sở hữu

(Possessive pronouns)

I

(Tôi)

Mine 

(…của tôi)

You (số nhiều)

(bạn, các bạn)

yours

(…của bạn, của các bạn)

They

(Họ)

Thiers

(…của họ)

We

(Chúng tôi)

Ours

(…của chúng tôi)

She

(Cô ấy)

Hers 

(…của cô ấy)

He

(Anh ấy)

His

(…của anh ấy)

It

(Nó)

Its (Đại từ này rất hiếm gặp trong thực tế)

c. Cách dùng đại từ sở hữu

Đại từ sở hữu dùng để thay thế cho một tính từ sở hữu + một danh từ

Ex 1: Her shirt is blue, and mine is red. (mine = my shirt)

(Áo của cô ấy màu xanh và của tôi màu đỏ)

Ex 2: This is your pencil and that is his. (his = his pencil)

(Đây là bút chì của bạn và kia là bút chì của anh ấy.)

Đại từ sở hữu dùng trong câu sở hữu kép. 

Ex: She is a good friend of mine.(Cô ấy là một người bạn tốt của tôi.)

 

UNIT 10

1. FUTURE SIMPLE TENSE – THÌ Tương lai đơn

a. Form (Cấu trúc)

Khẳng định

S + will/ shall + Vo

Phủ định

S + will/ shall + not + Vo

Nghi vấn

Will/ shall + S + Vo

Ex 1: My mother will buy a birthday cake tomorrow.

Ex 2: We will travel to Hai Phong City next week.

Ex 3: She won’t come my house tomorrow.

b. Usage (Cách sử dụng) 

- Thì tương lai đơn diễn tả một hành động sẽ xảy ra trong tương lai. Trong câu thường có từ tín hiệu chỉ thời gian trong tương lai.

Ex: I will go to the zoo with Tony tomorrow. (Ngày mai tôi sẽ đi sở thú với tony.)

- Thì tương lai đơn diễn tả một quyết định được thực hiện tại thời điểm nói. 

Ex:     - It’s so hot. (Trời nóng quá.)

          - OK. I will turn on the air conditioner. (Ừ. Tớ sẽ bật điều hòa.)

- Thì tương lai đơn diễn tả một dự đoán không có căn cứ

Ex: I think they will not come to the party. (Tôi nghĩ họ sẽ không đến dự tiệc.)

- Thì tương lai đơn có thể dùng để đưa ra lời yêu cầu, đề nghị, lời mời, lời hứa hoặc một sự đe dọa.

Ex 1: Will you go to the cinema with me tonight? (Bạn đi xem phim với tôi tối nay được không?)

Ex 2: I promise I will pay you tomorrow. (Tôi hứa tôi sẽ trả tiền bạn vào ngày mai)

 

c. Signals (Dấu hiệu nhận biết thì hiện tại đơn)

Ta có thể nhận biết thì tương lai đơn qua các trạng từ chỉ thời gian hay các động từ chỉ quan điểm, suy nghĩ.

  • Nhận biết qua các trạng từ chỉ thời gian

- Tomorrow: ngày mai

- Next week/ next month/ next year: tuần tới, tháng tới, năm tới.

- In + thời gian trong tương lai): Ex: in 2060 (vào năm 2060)

- Soon: sớm, chẳng bao lâu nữa

Ex: We’ll have a party next week. (Tuần tới chúng tớ sẽ có một bữa tiệc.)

  • Nhận biết qua những động từ chỉ quan điểm

- Think, assume, believe… : nghĩ rằng/ cho rằng/ tin rằng

- Expect, hope: mong đợi, hi vọng

Ex: They hope they will study in the USA in the future. (Họ hi vọng họ sẽ học ở Mỹ trong tương lai.) 

 

2. MIGHT FOR FUTURE POSSIBILITY – MIGHT diễn tả khả năng trong tương lai.

Might (có lẽ, có thể) là một động từ khuyết thiếu. 

a. Form (Cấu trúc)

Khẳng định:S + might + v (bare inf)
Phủ định:S + might + not + v (bare inf)

Chú ý: Người ta không dùng might ở dạng nghi vấn nghi diễn tả khả năng.

b. Usage (Cách sử dụng)

Might dùng để chỉ khả năng xảy ra của một hiện tượng, sự việc.

Ex 1: He might be back at any moment. (Anh ấy có thể sẽ về bất cứ lúc nào.)

Ex 2: The teacher might call my parents. (Cô giáo có thể sẽ gọi cho bố mẹ của tôi.)

Ex 3: Robots might be more intelligent than us in the future.

Lưu ý: 

Might có cách dùng tương đối giống may về việc diễn tả một khả năng nào đó. Tuy vậy may dùng để diễn tả khả năng xảy ra của sự việc có độ chắc chắn cao hơn might. 

Ex 1: It’s sunny this weekend, we may go swimming on Sunday. (Cuối tuần này trời nắng, chúng ta có thể đi bơi vào chủ nhật.)

Ex 2: I haven’t seen him come out yet. He may be in his office. (Anh ta không ở trong phòng. Anh ấy có thể ở trong văn phòng.)

 

UNIT 11

1. articles – mạo từ

CÁCH SỬ DỤNG MẠO TỪ A, AN, THE TRONG TIẾNG ANH

a. Các loại mạo từ

Trong tiếng Anh, Mạo từ (article) được chia làm 2 loại: Mạo từ xác định (definite article) “The” và Mạo từ không xác định (Indefinite artcile) gồm “a, an”.

b. Cách sử dụng của mạo từ

  • Cách dùng mạo từ a.

Mạo từ a có nghĩa là một. Chúng ta dùng a trước các từ bắt đầu bằng một phụ âm.

Ex 1: a dog: một con chó              Ex 2: a cat: một con mèo    Ex 3: a pen: một chiếc bút

  • Cách dùng mạo từ an.

Mạo từ an được dùng trước những từ bắt đầu bằng nguyên âm (dựa theo cách phát âm, chứ không dựa vào cách viết).

Ex 1: an apble                              Ex 2: an egg                       Ex 3: an object

Chú ý

- Một số từ bắt đầu bằng âm h câm: an heir, half an hour.

- Ngoài ra mạo từ an còn đi kèm với các từ viết tắt: 

Ex 1: an S.O.S (một tín hiệu cấp cứu       Ex 2: an MP (một nghị sĩ)       

Ex 3: an X-ray (một tia X ).

  • Cách dùng mạo từ the.

Mạo từ the được dùng khi cả người nói lẫn người nghe đều biết rõ danh từ đó. Và thường nó rơi vào một trong các trường hợp sau:

SituationExample
- Khi vật thể hay nhóm vật thể là duy nhất hoặc được xem là duy nhấtEx: The sun, the world, the earth
- Trước một danh từ nếu danh từ này vừa được để cập trước đóEx: I see a dog. The dog is chasing a mouse.
- Trước một danh từ nếu danh từ này được xác bằng 1 cụm từ hoặc 1 mệnh đềEx: The dotor that I met yesterday is my sister
- Đặt trước một danh từ chỉ một đồ vật riêng biệt mà người nói và người nghe đều hiểuEx: Please pass the jar of snack.
- Trước so sánh nhất (đứng trước first, second, only..) khi các từ này được dùng như tính từ hoặc đại từ.Ex: He is the tallest person in the world.
- The + danh từ số ít: tượng trưng  cho một nhóm thú vật hoặc đồ vậtEx: The fast-food is more and more prevelent around the world
- Đặt “the” trước một tính từ để chỉ một nhóm người nhất địnhEx: The old, the poor, the rich.
- The được dùng trước những danh từ riêng chỉ biển, sông, quần đảo, dãy núi, tên gọi số nhiều của các nước, sa mạc, miềnEx: The Pacific, The United States , the Alps
- The + of + danh từEx: The North of Vietnam, The West of Germany
- The + họ (ở dạng số nhiều) có nghĩa là Gia đìnhEx: The Smiths
- Dùng “the” nếu ta nhắc đến một địa điểm nào đó nhưng không được sử dụng với đúng chức năng. 

Ex: They went to the school to see their children.

(Họ đến trường không phải để học mà để xem con của họ. Do vậy ta cần có the trước danh từ school.)

 

 

c. Những trường hợp không dùng mạo từ

SituationExample

Trước tên quốc gia, châu lục, tên núi, hồ, đường phố

(Ngoại trừ những nước theo chế độ Liên bang – gồm nhiều bang (state)

Europe: Europe, France, Wall Street, Sword Lake

Khi danh từ không đếm được hoặc danh từ số nhiều dùng theo nghĩa chung chung, không chỉ riêng trường hợp nào

I like dogs.

Oranges are good for health.

Trước danh từ trừu tượng, trừ khi danh từ đó chỉ một trường hợp cá biệt

Men fear death.

The death of his father made him completely hopeless.

Ta không dùng “the” sau tính từ sở hữu hoặc sau danh từ ở dạng sở hữu cách

My friend, không phải “my the friend”

The man’s wife không phải “the wife of the man”

Không dùng “the” trước tên gọi các bữa ăn hay tước hiệu

They invited some close friends to dinner. (Họ đã mời vài người bạn thân đến ăn tối.)

Nhưng: The wedding dinner was amazing (Bữa tiệc cưới thật tuyệt vời.)

Ta nói: President Obama (Tổng thống Obama, Chancellor Angela Merkel (Thủ tướng Angela Merkel..)

Không dùng “the” trong các trường hợp nhắc đến danh từ với nghĩa chung chung khác như chơi thể thao, các mùa trong năm hay phương tiện đi lại

Come by car/ by bus (Đến bằng xe ô tô, bằng xe buýt)

In spring/ in Autumn (trong mùa xuân,mùa thu), fr0m beginning to end (từ đầu tới cuối), from left to right (từ trái qua phải)

To play golf/chess/cards (chơi golf, đánh cờ, đánh bài)

Go to bed/hospital/church/work/prison (đi ngủ/ đi nằm viện/ đi nhà thờ/ đi làm/ đi tù)

 

2. Fisrt conditional sentence – Câu điều kiện loại 1

a. Định nghĩa về câu điều kiện loại 1

Câu điều kiện loại 1 là câu dùng để nói về một việc có thể xảy ra trong tương lai khi có một điều kiện nhất định.

b. Cấu trúc

Mệnh đề điều kiện

Mệnh đề chính

If + S + V (s/es)

S + will + V-inf

If + thì hiện tại đơn

S + will + động từ nguyên thể

c. Cách sử dụng

Dùng để dự đoán hành động, sự việc có thể xảy ra ở hiện tại hoặc tương lai.

Ex: If I get up early, I'll go to work on time. (Nếu tôi dậy sớm, tôi sẽ đi làm đúng giờ.)

Dùng để đề nghị hoặc gợi ý.

Ex: If you buy me an ice cream, I'll take you to school. (Nếu bạn mua cho tôi một cây kem, tôi sẽ đưa bạn đến trường.)

Dùng để cảnh báo hoặc đe dọa.

Ex: If you don't do your homework, you will be penalized by the teacher. (Nếu bạn không làm bài tập, bạn sẽ bị giáo viên phạt.)

d. Lưu ý:

- Trong một số trường hợp, "will" có thể được thay thế bằng "can/may".

Ex: If he arrives early, he can meet her. (Nếu anh ấy đến sớm, anh ấy có thể gặp cô ấy.)

- Trong câu điều kiện loại 1, ta có thể dùng "Unless + Thì hiện tại đơn" thay thế cho "If not + Thì hiện tại đơn". 

Ex: If you don’t drive carefully, you will cause accidents. (Nếu bạn không lái xe cẩn thận, bạn sẽ gây tai nạn.)

= Unless you drive carefully, you will cause accidents.

- Ta có thể viết mệnh đề chính trước mệnh đề if hoặc mệnh đề if trước mệnh đề chính đều được. Ý nghĩa của câu không thay đổi.

Ex: You will cause accidents if you don’t drive carefully.

 

UNIT 12

1. SUPERLATIVE ADJECTIVES WITH SHORT ADJECTIVES – DẠNG so sánh nhất của tính từ ngắn

a. Khái niệm so sánh nhất

So sánh nhất thường được sử dụng để so sánh một sự vật, hiện tượng với tất cả các sự vật, hiện tượng khác trong tiếng Anh. Trong cấu trúc này, trước mỗi tính từ được sử dụng trong câu sẽ có thêm từ “the”

b. Cách sử dụng

So sánh nhất thường dùng khi so sánh từ 3 đối tượng trở lên nhằm diễn tả một người hoặc vật nào đó mang một đặc điểm nào đó vượt trội hơn hẳn so với tất cả những đối tượng còn lại được nhắc đến.

c. Cấu trúc

S + be + the + adj-est …

Ex:

This dress is the cheapest in the shop.

Mai Anh is the tallest girl in the class.

Chú ý

Ngoài dạng so sánh hơn nhất ta còn có dạng so sánh kém nhất

S + be + the least + adj …

Ex:

Her ideas were the least practical suggestions. (Các ý tưởng của cô ấy là thiếu thực tế nhất.)

This car is the least safe. (Cái ô tô này kém an toàn nhất.)

d. Quy tắc đổi đuôi tính từ

- Thông thường ta thêm đuôi -est vào sau hầu hết các tính từ ngắn.

– Đối với những tính từ ngắn kết thúc bằng một phụ âm mà ngay trước nó là nguyên âm duy nhất thì chúng ta nhân đôi phụ âm rồi thêm đuôi “est”

Ex: hot à the hottest                    big à the biggest


– Những tính từ có hai âm tiết và kết thúc bằng chữ “y” thì đổi “y” thành “i” rồi thêm est

Ex: happy à happiest                  busy à the busiest


– Một số tính từ có hai âm tiết nhưng kết thúc bằng -le, -et, -ow, -er vẫn được xem là tính từ ngắn 

e. Một số tính từ bất qui tắc

Adjective

Superlative

goodthe best
badthe worst
much / manythe most
littlethe least
farfurther
happythe happiest
simplethe simplest
narrowthe narrowest
cleverthe cleverest

 

ÔN BÀI TẬP

Exercise 1. Complete the sentences with suitable words/ phrases from the box.

weather forecast

remote control

soap operas

animal programme

TV schedule

national

comedy

game show

channel

educational

1.  __________ is a programme about animals’ life.

2.  VTV3 is a __________ channel.

3.  The programme about weather is called __________.

4.  Who is millionaire is a very famous __________.

5.  One versus one hundred is a game show which is both __________ and entertaining.

6.  Could you give me the __________? I want to change this channel.

7.  My mother loves Indian films, so her favourite __________ is TodayTV.

8.  If you want to have fun, let’s watch __________.

9.  Where can I check the __________?

10. __________ is a kind of film that consists of many episodes.

 

Exercise 2. Complete the sentence with suitable question word.

1.  __________ did you live last year? – In London.

2.  __________ lessons do you have today? – Five.

3.  __________ is that man at the door? – My uncle.

4.  __________ do you go to the Music Club? – At six o’clock.

5.  __________ did you feel yesterday? – Awful.

6.  __________ is your sister? – Seven years old.

7.  __________ will the concert start? – At 8 p.m.

8.  __________ is playing with the dog? – My friend Tom.

9.  __________ are you going shopping with? – Rosy and Nana.

10. __________ nationality are you? – American.

11. __________ books should I buy? – 20.

12. __________ are you crying? – Because I have lost my key.

13. __________ is the T-shirt? – 40.000 VND.

14. __________ class are you and Minh in? – 6C.

15. __________ sports do you like? – Basketball.

16. __________ do you go to the bookshop? – To buy some new magazines.

17. __________ do you visit your grandparents? – Once a month.

18. __________ do you get to Ho Chi Minh City? – By car.

19. __________ is the kitten? – In the cage.

20. __________ are you going to meet? – My pen pal.

 

 

Exercise 3. Choose the best option to complete the sentence.

1.  My friend Mark is very good ________ volleyball. He plays volleyball very well.

     A. in                       B. on                       C. at     D. with

2.  We often go swimming ________ Sunday morning.

     A. in                       B. on                       C.at     D. for

3.  Football is an example of a ________ sport where you play with several other people.

     A. team                   B. individual            C.indoor     D. dangerous

4.  We were very upset when our favourite team didn’t ________ even one goal.

     A. play                    B. kick                    C.point     D. score

5.  Badminton requires only a net, a racket, and a birdie or ________.

     A. ball                     B. ski                      C. shuttlecock     D. goggles

6.  The person who makes sure that a game is played according to the rules is called a ________.

     A. coach                 B. referee                C. judge     D. player

7.  ________ up the tree! You’ll fall down.

     A. Climb                 B. Climbing             C. Not to climb     D. Don’t climb

8.  ________ spectator sports in Britain are cricket and football.

     A. More popular                                     B. The more popular                         

     C. Most popular                                     D. The most popular

9.  ________ are the Olympic Games held? - Every four years.

     A. When                 B. Where                C. How long     D. How often

10. Which sport happens in a ring?

     A. Boxing               B. Basketball           C. Aerobics     D. Swimming

 

Exercise 4. Put the verbs in brackets in the past simple form.

1. I ________ at my mom’s home yesterday. (stay)

2. Hanh ________ to the theatre last Sunday. (go)

3. I and my classmates ________ a great time in Da Nang last year. (have)

4. My holiday in California last summer ________ wonderful. (be)

5. Last January I ________ Sword Lake in Ha Noi. (visit)

6. My grandparents ________ very tired after the trip. (be)

7. I ________ a lot of gifts for my older brother. (buy)

8. James and Belle ________ sharks, dolphins and turtles at Vinpearl aquarium. (see)

9. Gary ________ chicken and rice for lunch. (eat)

10. We ________ about their holiday in Ca Mau. (talk)

 

Exercise 5. Put the verbs in brackets in the past simple form.

On Friday, the children ________ (1. talk) about a day out together in the country. The next morning, they ________ (2. go) to the country with their two dogs and ________ (3. play) together. Ben and Dave ________ (4. have) some kites. Some time later the dogs ________  (5. be) not there. So they ________ (6. call) them and ________ (7. look) for them in the forest. After half an hour the children ________ (8. find) them and ________ (9. take) them back. Charlie ________ (10. be) very happy to see them again. At lunch time Nick ________ (11. go) to the bikes and ________ (12. fetch) the basket with some meat sandwiches. Then they ________ (13. play) football. Nick and Dave  ________ (14. win). In the evening they ________ (15. ride) home.

Exercise 6. Write the adjectives in the correct column. Some can go more than one column.

new

sunny

big

beautiful

quiet

awful

ugly

huge

polluted

cloudy

dangerous

modern

historic

tall

cold

exciting

windy

safe

small

noisy

 

Weather

Building

City

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

 

Exercise 7. Complete the sentences with a correct possessive adjective.

1.  I have finished _________ homework tonight.

2.  Linda is taking with _________ mother.

3.  Tom doing homework with_________ sister.

4.  In the morning, Lyly water _________ plants and feed _________ dog.

5.  She is wearing shoes. _________ shoes are very lovely.

6.  The cat wagged _________ tail

7.  On next weekend, she is going to visit _________ parents and _________ grandmother.

8.  Every morning, Tom often take _________ dog for a walk.

9.  Lyly is sick. I will bring her_________ homework.

10. Jack just gave me a tree in _________ garden.

 

Exercise 8. Read the email. Choose the correct words and to fill in the blank.

Dear Christian,

My name is Emily and I want to be _____ (1) e-pal. I am seven years old and I am from England. My parents are doctors. I _____ (2) two brothers. They are students at the University of London. Have ______ (3) got any brothers or sisters? In my free time, I go to the cinema with my brothers or hang out with my friends. My best friend _____ (4) Selma. _______ (5) mother is from India and her father is from Germany. Please write soon and tell _____ (6) all about you family and friends.

Best wishes,

Emily

  1. A. yours

  1. your

  1. you

  1. A. be

  1. can

  1. have got

  1. A. you

  1. your

  1. yours

  1. A. am

  1. is

  1. are

  1. A. She 

  1. Hers  

  1. Her

  1. A. I 

  1. me

  1. my

Exercise 9. Give the correct form of the word in brackets to complete the following sentences 

1. When will they finish the ___________of your house? (DECORATE)

2. Many reports talked a lot about the ___________of UFOs (APPEAR) 

3. She would love to have a bed that ___________makes itself every morning (AUTOMATIC) 

4. Her imagination of a perfect home will be a quiet ___________and beautiful house located by the sea. (SPACE) 

5. Robots in the future house will be smart to make our lives as ___________ as possible. (COMFORT)

6. The house is in beautiful ___________. (SURROUND) 

7. The ___________in the future houses helps them make more efficient use of energy compared to ordinary houses. (TECH) 

8. I think UFOs might be the ___________of people. (IMAGINE)

9. I have’t find a convenient ___________for the television. (LOCATE) 

10. The modern appliance will control the ___________in the house. (TEMPER)

Exercise 10. Use might to rewrite the sentences without changing the meaning of the original sentences.

1.  Maybe we go on holiday to the Moon.

à ……………………………………………………………………………………..…

2.  Maybe we send video cards to friends. 

à ……………………………………………………………………………………..…

3.  Maybe we study on computers at home

à ……………………………………………………………………………………..…

4.  Maybe we call friends on our computers

à ……………………………………………………………………………………..…

5.  Maybe we take pictures with our watches. 

à ……………………………………………………………………………………..…

 

Exercise 11. Complete the blank with the words/ phrases in the box.

global warming      

marine ecosystem

deforestation          

noise pollution        

ozone layer

natural resources   

air pollution 

pollutant      

environment 

ground water

 

1.  __________ is the substance that causes pollution.

2.  Some __________ such as coals, oil, naturals are being overexploited.

3.  __________ functions as a blanket that protects the Earth from ultraviolet.

4.  That the air is contaminated is also called __________.

5.  That the forests are destroyed and overexploited is also called __________.

6.  We can get __________ when we dig wells.

7.  That the temperature of the Earth is increasing is called __________.

8.  When you live in a noisy neighborhood, such as near an airport, you may suffer from __________.

9.  Shrimps, fish, crabs, … belong to __________.

10. __________ contains the air, water and land in or on which people, animals and plants

Exercise 12. Fill in the blank with a correct article: a, an, the

1. ______ Amazon is South America’s largest river.
2. I never listen to ______ radio. In fact, I haven’t even got ______ radio.
3. What ______ amazing idea he had yesterday evening.
4. ______ rich should do more to help the poor.
5. This is ______ most wonderful present I’ve ever had.
6. I’m not very hungry. I had ______ big breakfast

7. What’s ______ highest mountain on ______ earth?
8. I met ______ few American tourists when I was in Italy.
9. ______ earth moves around ______ sun every 365 days.
10. ______ Soviet Union was ______ first country to send a human being into space.

 

Exercise 13. What will robots be able to do? Put the words/ phrases into the correct type of robots.

cook meals

make cars

give lessons

write poems

make new medicines

design new machines

find new materials

take our temperatures

help students with their homework

build new space stations

look after the patients

control home appliances

correct homework

feed babies

take care of the garden

work in the mines

guard our house 

build cities on Mars

 

Types of robots

Functions

Home robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Teaching robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Worker robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Doctor robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Space robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

 

Excercise 14. Put the adjectives in brackets in the superlative form.

1. Who is __________ (tall) person in your family?

2. My mum is __________ (good) cook in the world.

3. December is __________ (cold) month of the year in my country.

4. What’s __________ (dangerous) animal in the world?

5. Ethan is __________ (happy) boy that I know.

6. Where are __________ (beautiful) beaches in your country?

7. She bought __________ (big) cake in the shop.

8. Who is __________ (famous) singer in your country?

9. What is __________ (popular) makeup look of young girls?

10. This is a really good place. It’s one of __________ (good) destinations in this city

 

Excercise 15: Chooose the correct answer for each sentence.

1. That was the funniest/ most funny thing to do.

2. Susie is the most prettiest/prettiest of the four girls.

3. This is a really good school. It’s one of the best/ most better schools in the North West.

4. She is by far the most rich/ richest woman in the world.

5. School days are supposed to be the most happy/ happyniest days of your life but I don’t agree.

6. What is the most popular/ popularest sport in your country?

7. That was a really good meal, probably one of the deliciousest/ most delicious I have ever eaten.

8. I’m surprised I didn’t fall asleep. I think that he is one of the most boring/ boringest people in the world.

 

 

KEY

Exercise 1.   Complete the sentences with suitable words/ phrases from the box.

1.  Animal programme

6.  remote control

2.  national

7.  channel

3.  weather forecast

8.  comedy

4.  game show

9.  TV schedule

5.  educational

10. Soap operas

Exercise 2. Complete the sentence with suitable question word.

1. Where

5. How

9. Whom

13. How much

17. How often

2. How many

6. How old

10. What

14. What

18. How

3. Who

7. When

11. How many

15. What

19. Where

4. When

8. Who

12. Why

16. Why

20. Who

Exercise 3. Choose the best option to complete the sentence.

1. B2. C3. A4. B5. A
6. D7. C8. B9. D10. A

Exercise 4. Put the verbs in brackets in the past simple form.

1. stayed2. went3. had4. was5. visited
6. were7. bought8. saw9. ate10. talked

Exercise 5. Put the verbs in brackets in the past simple form.

1. talked2. went3. played4. had5. were
6. called7. looked8. found9. took10. was
11. went12. fetched13. played14. won15. rode

Exercise 6. Write the adjectives in the correct column. Some can go more than one column.

Weather

Building

City

Sunny, beautiful, awful, cloudy, cold, windy

New, big, ugly, huge, modern, tall, small

Beautiful, quiet, polluted, dangerous, modern, historic, exciting, safe, noisy

Exercise 7. Complete the sentences with a correct possessive adjective.

1. my2. her3. his4. her, her5. Her
6. its7. her, her8. his9. my10. his

Exercise 8. Read the email. Choose the correct words and to fill in the blank.

1. B2. C3. A4. B5. C6.B

Exercise 9. Give the correct form of the word in brackets to complete the following sentences 

1. decoration2. appearance3. automatically4. spacy5. comfortable
6. surroundings7. technology8. imagination9. location10. temperature

Exercise 10. Use might to rewrite the sentences without changing the meaning of the original sentences.

1.  We might go on holiday to the Moon.

2.  We might send video cards to friends. 

3.  We might study on computers at home

4.  We might call friends on our computers

5.  We might take pictures with our watches.

Exercise 11. Complete the blank with the words/ phrases in the box.

1. pollutant

2. natural resources

3. ozone layer

4. air pollution

5. deforestation

6. ground water

7. global warming

8. noise pollution

9. marine ecosystem

10. environment

Exercise 12. Fill in the blank with a correct article: a, an, the

1. the2. the, a3. an4. the5. the
6. a7. the8. a9. The, the10. the, the

Exercise 13. What will robots be able to do? Put the words/ phrases into the correct type of robots.

Types of robots

Functions

Home robots

cook meals, feed babies, control home appliances, take care of the garden, 

Teaching robots

write poems, correct homework, give lessons, help students with their homework, 

Worker robots

work in the mines, make cars, design new machines, 

Doctor robots

make new medicines, take our temperatures, look after the patients, 

Space robots

find new materials, build new space stations, build cities on Mars

Excercise 14. Put the adjectives in brackets in the superlative form.

1. the tallest2. the best3. the coldest4. the most dangerous5. the happiest
6. the most beautiful7. the biggest8. the most famous9. the most popular10. the best

Excercise 15: Chooose the correct answer for each sentence.

1. funniest2. prettiest3. best4. richest
5. happiest6. most popular7.  most delicious8. most boring

 

ĐỀ CƯƠNG ÔN TẬP TIẾNG ANH LỚP 6 KÌ 2

ÔN LÝ THUYẾT

UNIT 7

1.  Wh-question

a.  Who hoặc What: câu hỏi chủ ngữ

Đây là câu hỏi dùng khi muốn biết chủ ngữ hay chủ thể của hành động.

Who, what + V?

Example

-    Who opened the door last night? (Ai đã mở cửa tối qua.)

James opened the door last night. (John đã mở cửa tối qua.)

-    What happened last night? (Có chuyện gì xảy ra tối qua.)

A car accident happened last night. (Chuyện gì đó đã xảy ra tối qua.)

 

b.  Whom hoặc What: câu hỏi tân ngữ

Đây là câu hỏi dùng khi muốn biết tân ngữ hay đối tượng tác động của hành động.

Whom, what + do, does, did + S + V?

Example

-    George bought a packet of buiscuit at the store. (George đã mua một gói bánh quy ở cửa hàng)

What did George buy at the store?

(George đã mua gì ở cửa hàng)

-    Anna knows Jonathan in UK.

(Anna biết Jonathan ở Anh)

Whom does Anna know in UK?

(Anna biết ai ở Anh)

 

c.  When, where, how, why, how many, how often: câu hỏi trạng ngữ

Đây là câu hỏi dùng khi muốn biết thời gian, nơi chống, cách thức, lý do, số lượng, tần suất của hành động.

When, where, how, why, how many, how often + do, does, did + S + V

Example

-    When did you come to the UK? 

     I came to the UK last week.

Bạn tới Anh khi nào?

Tớ tới Anh tuần trước?

-    Where did you go last night? 

     I went to my grandparents’ house.

Bạn đi đâu tối qua?

Tối qua tớ tới nhà ông bà.

-    How did you come to the UK? 

     I came to the UK by plane.

Bạn đến Anh bằng phương tiện gì?

Tớ đến Anh bằng máy bay.

-    Why did you come to the UK? 

     I came to the UK to visit my relatives. /     Because I want to visit my relatives.

Tại sao bạn tới Anh?

Tớ tới Anh để thăm họ hàng. / Vì tớ muốn thăm họ hàng.

-    How many books do you have? 

     I have three books.

Bạn có bao nhiêu cuốn sách?

Tớ có ba cuốn.

-    How often do you visit your grandparents?

     I visit my grandparents twice a month.

Bạn đến thăm ông bà bao lâu một lần?

Tớ đến thăm ông bà 2 lần 1 tháng.

 

2.  Conjunction

AND: và

She is a good and loyal wife.

OR: hoặc

Hurry up, or you will be late.

BUT: nhưng

He is intelligent but very lazy.

SO: nên

He is a good teacher; so, he is very popular with students.

AFTER: sau khi

A man shoud take a little rest, after he has worked hard.

BEFORE: trước khi

Don't count your chickens before they are hatchd.

UNTIL: cho tới khi

People do not know the value of health until they lose it.

WHEN: khi

When you visit this country, you should bring thick winter clothes.

TO: để

I go to the library to borrow books.

BECAUSE: bởi vì

We could not pass the test because we didn't learn hard.

ALTHOUGH: mặc dù

Although it rained hard, I went out with her.

WHILE: trong khi

Don't sing while you work.

 

UNIT 8

II. GRAMMAR

1.  Past simple

a.  Form (Cấu trúc)

 

Normal Verb

Tobe

(+)

S + Ved

You, we, they + were

I, he, she, it + was

(-)

S + didn’t + V-inf

You, we, they + weren’t

I, he, she, it + wasn’t

(?)

Did + S + V-inf

Were + you, we, they

Was + I, he, she, it

Example 1: She walked to school yesterday. (Hôm qua cô ấy đi bộ tới trường.)

Example 2: She didn’t walk to school yesterday. (Hôm qua cô ấy không đi bộ tới trường.)

Example 3:    - Did she walk to school yesterday? (Hôm qua cô ấy có đi bộ tới trường hay không.)

                      - Yes, she did./ No, she didn’t. (Có, cô ấy có./ Không, cô ấy không.)

b. Usage (Cách sử dụng) 

- Thì quá khứ đơn diễn tả một hành động đã xảy ra và kết thúc hoàn toàn trong quá khứ.

Ex 1: Tony visited his parents last weekend. (Tony đã đến thăm ba mẹ anh ấy vào cuối tuần trước)

Ex 1: Linda went to the zoo last Friday. (Linda đã đi sở thú vào thứ 6 trước)

- Thì quá khứ đơn diễn tả các hành động xảy ra nối tiếp nhau trong quá khứ

Ex 1: She came home, ate a cake and drank a glass of water. (Cô ấy đã về nhà, ăn một cái bánh và uống một ly nước.)

- Thì quá khứ đơn diễn tả một hành động xen vào một hành động đang diễn ra trong quá khứ

Ex 1: When I was having dinner, the light went out. (Khi tôi đang ăn tối thì đèn tắt.)

Ex 2: When I was cooking, Linda came. (Khi tôi đang nấu ăn, Linda đến.)

c.  Signals

-    yesterday (hôm qua), at that moment (lúc đó), last night (tối hôm qua)

-    last + week/ month/ year: tuần/ tháng/ năm vừa rồi

-    Khoảng thời gian + ago (cách đây …): two days ago (cách đây 2 ngày), three years ago (cách đây 3 năm)

-    In + năm: in 2000 (năm 2000)

d.  How to turn infinitive verbs into past form

Động từ được chia làm 2 loại: có quy tắc và bất quy tắc.

  • Đối với động từ có quy tắc, khi chuyển sang dạng quá khứ, ta thêm đuôi “ed”.

play  à played

want  à wanted

  • Nếu động từ kết thúc bằng nguyên âm + y, ta thêm đuôi “ed” như bình thường.

play  à played

stay  à stayed

  • Nếu động từ kết thúc bằng phụ âm + y à ta đổi y à ied.

cry  à cried

study  à studied

  • Đối với động từ bất quy tắc, tra dạng quá khứ trong Bảng động từ bất quy tắc.

 

2.  Imperatives

a. Form (cấu trúc)

(+)

V (+ prep)!

(-)

Don’t + V!

b. Usage (cách sử dụng)

Mệnh lệnh thức thường được sử dụng để yêu cầu ai làm gì đó, đưa ra lời gợi ý, lời khuyên hoặc lời chỉ dẫn. 

Example

-    Stand up! (Hãy đứng lên!)

-    Listen to the teacher! (Hãy lắng nghe cô giáo!)

-    Don’t play with the dog! (Đừng đùa với con chó!)

 

UNIT 9

1. possessive adjectives – Tính từ sở hữu

a. Định nghĩa

Tính từ sở hữu là những từ đứng trước danh từ để cho biết danh từ đó của ai, của cái gì. Chúng ta gọi tên nó là tính từ sở hữu vì nó thể hiện tính chất sở hữu của người hoặc vật với danh từ đi sau nó.

b. Bảng đại từ nhân xưng và tính từ sở hữu tương ứng

Đại từ nhân xưng

(Personal pronoun)

Tính từ sở hữu

(Possessive adjectives)

I (Tôi)My (của tôi)
You (Bạn, các bạn)Your (của bạn, của các bạn)
They (Họ)Their (của họ)
We (chúng tôi)Our (của chúng tôi)
She (Cô ấy)Her (của cô ấy)
He (Anh ấy)His (của anh ấy)
It (Nó)Its (của nó)

Ex: 

my pencil (bút chì của tôi) 

your sister (chị gái của bạn) 

our country (đất nước của chúng tôi) 

their idea (ý tưởng của họ) 

his food (đồ ăn của anh ấy) 

her hand (bàn tay của cô ấy) 

its toy (đồ chơi của nó)

 

c. Vị trí trong câu 

Nó luôn đứng trước danh từ mà nó sở hữu và các danh từ này không có mạo từ đi kèm.

Ex 1: They are my friends. (Họ là bạn của tôi)

Ex 2: Her books are on the table.  (Những quyển sách của cô ấy ở trên bàn)

Ex 3: The dog wags its tail. (Con chó vẫy đuôi)

 

2. possessive pronouns – đại từ sở hữu

a. Định nghĩa

Đại từ sở hữu là những đại từ dùng để chỉ sự sở hữu.

b. Bảng đại từ nhân xưng và tính từ sở hữu tương ứng

Đại từ nhân xưng

(Personal pronoun)

Đại từ sở hữu

(Possessive pronouns)

I

(Tôi)

Mine 

(…của tôi)

You (số nhiều)

(bạn, các bạn)

yours

(…của bạn, của các bạn)

They

(Họ)

Thiers

(…của họ)

We

(Chúng tôi)

Ours

(…của chúng tôi)

She

(Cô ấy)

Hers 

(…của cô ấy)

He

(Anh ấy)

His

(…của anh ấy)

It

(Nó)

Its (Đại từ này rất hiếm gặp trong thực tế)

c. Cách dùng đại từ sở hữu

Đại từ sở hữu dùng để thay thế cho một tính từ sở hữu + một danh từ

Ex 1: Her shirt is blue, and mine is red. (mine = my shirt)

(Áo của cô ấy màu xanh và của tôi màu đỏ)

Ex 2: This is your pencil and that is his. (his = his pencil)

(Đây là bút chì của bạn và kia là bút chì của anh ấy.)

Đại từ sở hữu dùng trong câu sở hữu kép. 

Ex: She is a good friend of mine.(Cô ấy là một người bạn tốt của tôi.)

 

UNIT 10

1. FUTURE SIMPLE TENSE – THÌ Tương lai đơn

a. Form (Cấu trúc)

Khẳng định

S + will/ shall + Vo

Phủ định

S + will/ shall + not + Vo

Nghi vấn

Will/ shall + S + Vo

Ex 1: My mother will buy a birthday cake tomorrow.

Ex 2: We will travel to Hai Phong City next week.

Ex 3: She won’t come my house tomorrow.

b. Usage (Cách sử dụng) 

- Thì tương lai đơn diễn tả một hành động sẽ xảy ra trong tương lai. Trong câu thường có từ tín hiệu chỉ thời gian trong tương lai.

Ex: I will go to the zoo with Tony tomorrow. (Ngày mai tôi sẽ đi sở thú với tony.)

- Thì tương lai đơn diễn tả một quyết định được thực hiện tại thời điểm nói. 

Ex:     - It’s so hot. (Trời nóng quá.)

          - OK. I will turn on the air conditioner. (Ừ. Tớ sẽ bật điều hòa.)

- Thì tương lai đơn diễn tả một dự đoán không có căn cứ

Ex: I think they will not come to the party. (Tôi nghĩ họ sẽ không đến dự tiệc.)

- Thì tương lai đơn có thể dùng để đưa ra lời yêu cầu, đề nghị, lời mời, lời hứa hoặc một sự đe dọa.

Ex 1: Will you go to the cinema with me tonight? (Bạn đi xem phim với tôi tối nay được không?)

Ex 2: I promise I will pay you tomorrow. (Tôi hứa tôi sẽ trả tiền bạn vào ngày mai)

 

c. Signals (Dấu hiệu nhận biết thì hiện tại đơn)

Ta có thể nhận biết thì tương lai đơn qua các trạng từ chỉ thời gian hay các động từ chỉ quan điểm, suy nghĩ.

  • Nhận biết qua các trạng từ chỉ thời gian

- Tomorrow: ngày mai

- Next week/ next month/ next year: tuần tới, tháng tới, năm tới.

- In + thời gian trong tương lai): Ex: in 2060 (vào năm 2060)

- Soon: sớm, chẳng bao lâu nữa

Ex: We’ll have a party next week. (Tuần tới chúng tớ sẽ có một bữa tiệc.)

  • Nhận biết qua những động từ chỉ quan điểm

- Think, assume, believe… : nghĩ rằng/ cho rằng/ tin rằng

- Expect, hope: mong đợi, hi vọng

Ex: They hope they will study in the USA in the future. (Họ hi vọng họ sẽ học ở Mỹ trong tương lai.) 

 

2. MIGHT FOR FUTURE POSSIBILITY – MIGHT diễn tả khả năng trong tương lai.

Might (có lẽ, có thể) là một động từ khuyết thiếu. 

a. Form (Cấu trúc)

Khẳng định:S + might + v (bare inf)
Phủ định:S + might + not + v (bare inf)

Chú ý: Người ta không dùng might ở dạng nghi vấn nghi diễn tả khả năng.

b. Usage (Cách sử dụng)

Might dùng để chỉ khả năng xảy ra của một hiện tượng, sự việc.

Ex 1: He might be back at any moment. (Anh ấy có thể sẽ về bất cứ lúc nào.)

Ex 2: The teacher might call my parents. (Cô giáo có thể sẽ gọi cho bố mẹ của tôi.)

Ex 3: Robots might be more intelligent than us in the future.

Lưu ý: 

Might có cách dùng tương đối giống may về việc diễn tả một khả năng nào đó. Tuy vậy may dùng để diễn tả khả năng xảy ra của sự việc có độ chắc chắn cao hơn might. 

Ex 1: It’s sunny this weekend, we may go swimming on Sunday. (Cuối tuần này trời nắng, chúng ta có thể đi bơi vào chủ nhật.)

Ex 2: I haven’t seen him come out yet. He may be in his office. (Anh ta không ở trong phòng. Anh ấy có thể ở trong văn phòng.)

 

UNIT 11

1. articles – mạo từ

CÁCH SỬ DỤNG MẠO TỪ A, AN, THE TRONG TIẾNG ANH

a. Các loại mạo từ

Trong tiếng Anh, Mạo từ (article) được chia làm 2 loại: Mạo từ xác định (definite article) “The” và Mạo từ không xác định (Indefinite artcile) gồm “a, an”.

b. Cách sử dụng của mạo từ

  • Cách dùng mạo từ a.

Mạo từ a có nghĩa là một. Chúng ta dùng a trước các từ bắt đầu bằng một phụ âm.

Ex 1: a dog: một con chó              Ex 2: a cat: một con mèo    Ex 3: a pen: một chiếc bút

  • Cách dùng mạo từ an.

Mạo từ an được dùng trước những từ bắt đầu bằng nguyên âm (dựa theo cách phát âm, chứ không dựa vào cách viết).

Ex 1: an apble                              Ex 2: an egg                       Ex 3: an object

Chú ý

- Một số từ bắt đầu bằng âm h câm: an heir, half an hour.

- Ngoài ra mạo từ an còn đi kèm với các từ viết tắt: 

Ex 1: an S.O.S (một tín hiệu cấp cứu       Ex 2: an MP (một nghị sĩ)       

Ex 3: an X-ray (một tia X ).

  • Cách dùng mạo từ the.

Mạo từ the được dùng khi cả người nói lẫn người nghe đều biết rõ danh từ đó. Và thường nó rơi vào một trong các trường hợp sau:

SituationExample
- Khi vật thể hay nhóm vật thể là duy nhất hoặc được xem là duy nhấtEx: The sun, the world, the earth
- Trước một danh từ nếu danh từ này vừa được để cập trước đóEx: I see a dog. The dog is chasing a mouse.
- Trước một danh từ nếu danh từ này được xác bằng 1 cụm từ hoặc 1 mệnh đềEx: The dotor that I met yesterday is my sister
- Đặt trước một danh từ chỉ một đồ vật riêng biệt mà người nói và người nghe đều hiểuEx: Please pass the jar of snack.
- Trước so sánh nhất (đứng trước first, second, only..) khi các từ này được dùng như tính từ hoặc đại từ.Ex: He is the tallest person in the world.
- The + danh từ số ít: tượng trưng  cho một nhóm thú vật hoặc đồ vậtEx: The fast-food is more and more prevelent around the world
- Đặt “the” trước một tính từ để chỉ một nhóm người nhất địnhEx: The old, the poor, the rich.
- The được dùng trước những danh từ riêng chỉ biển, sông, quần đảo, dãy núi, tên gọi số nhiều của các nước, sa mạc, miềnEx: The Pacific, The United States , the Alps
- The + of + danh từEx: The North of Vietnam, The West of Germany
- The + họ (ở dạng số nhiều) có nghĩa là Gia đìnhEx: The Smiths
- Dùng “the” nếu ta nhắc đến một địa điểm nào đó nhưng không được sử dụng với đúng chức năng. 

Ex: They went to the school to see their children.

(Họ đến trường không phải để học mà để xem con của họ. Do vậy ta cần có the trước danh từ school.)

 

 

c. Những trường hợp không dùng mạo từ

SituationExample

Trước tên quốc gia, châu lục, tên núi, hồ, đường phố

(Ngoại trừ những nước theo chế độ Liên bang – gồm nhiều bang (state)

Europe: Europe, France, Wall Street, Sword Lake

Khi danh từ không đếm được hoặc danh từ số nhiều dùng theo nghĩa chung chung, không chỉ riêng trường hợp nào

I like dogs.

Oranges are good for health.

Trước danh từ trừu tượng, trừ khi danh từ đó chỉ một trường hợp cá biệt

Men fear death.

The death of his father made him completely hopeless.

Ta không dùng “the” sau tính từ sở hữu hoặc sau danh từ ở dạng sở hữu cách

My friend, không phải “my the friend”

The man’s wife không phải “the wife of the man”

Không dùng “the” trước tên gọi các bữa ăn hay tước hiệu

They invited some close friends to dinner. (Họ đã mời vài người bạn thân đến ăn tối.)

Nhưng: The wedding dinner was amazing (Bữa tiệc cưới thật tuyệt vời.)

Ta nói: President Obama (Tổng thống Obama, Chancellor Angela Merkel (Thủ tướng Angela Merkel..)

Không dùng “the” trong các trường hợp nhắc đến danh từ với nghĩa chung chung khác như chơi thể thao, các mùa trong năm hay phương tiện đi lại

Come by car/ by bus (Đến bằng xe ô tô, bằng xe buýt)

In spring/ in Autumn (trong mùa xuân,mùa thu), fr0m beginning to end (từ đầu tới cuối), from left to right (từ trái qua phải)

To play golf/chess/cards (chơi golf, đánh cờ, đánh bài)

Go to bed/hospital/church/work/prison (đi ngủ/ đi nằm viện/ đi nhà thờ/ đi làm/ đi tù)

 

2. Fisrt conditional sentence – Câu điều kiện loại 1

a. Định nghĩa về câu điều kiện loại 1

Câu điều kiện loại 1 là câu dùng để nói về một việc có thể xảy ra trong tương lai khi có một điều kiện nhất định.

b. Cấu trúc

Mệnh đề điều kiện

Mệnh đề chính

If + S + V (s/es)

S + will + V-inf

If + thì hiện tại đơn

S + will + động từ nguyên thể

c. Cách sử dụng

Dùng để dự đoán hành động, sự việc có thể xảy ra ở hiện tại hoặc tương lai.

Ex: If I get up early, I'll go to work on time. (Nếu tôi dậy sớm, tôi sẽ đi làm đúng giờ.)

Dùng để đề nghị hoặc gợi ý.

Ex: If you buy me an ice cream, I'll take you to school. (Nếu bạn mua cho tôi một cây kem, tôi sẽ đưa bạn đến trường.)

Dùng để cảnh báo hoặc đe dọa.

Ex: If you don't do your homework, you will be penalized by the teacher. (Nếu bạn không làm bài tập, bạn sẽ bị giáo viên phạt.)

d. Lưu ý:

- Trong một số trường hợp, "will" có thể được thay thế bằng "can/may".

Ex: If he arrives early, he can meet her. (Nếu anh ấy đến sớm, anh ấy có thể gặp cô ấy.)

- Trong câu điều kiện loại 1, ta có thể dùng "Unless + Thì hiện tại đơn" thay thế cho "If not + Thì hiện tại đơn". 

Ex: If you don’t drive carefully, you will cause accidents. (Nếu bạn không lái xe cẩn thận, bạn sẽ gây tai nạn.)

= Unless you drive carefully, you will cause accidents.

- Ta có thể viết mệnh đề chính trước mệnh đề if hoặc mệnh đề if trước mệnh đề chính đều được. Ý nghĩa của câu không thay đổi.

Ex: You will cause accidents if you don’t drive carefully.

 

UNIT 12

1. SUPERLATIVE ADJECTIVES WITH SHORT ADJECTIVES – DẠNG so sánh nhất của tính từ ngắn

a. Khái niệm so sánh nhất

So sánh nhất thường được sử dụng để so sánh một sự vật, hiện tượng với tất cả các sự vật, hiện tượng khác trong tiếng Anh. Trong cấu trúc này, trước mỗi tính từ được sử dụng trong câu sẽ có thêm từ “the”

b. Cách sử dụng

So sánh nhất thường dùng khi so sánh từ 3 đối tượng trở lên nhằm diễn tả một người hoặc vật nào đó mang một đặc điểm nào đó vượt trội hơn hẳn so với tất cả những đối tượng còn lại được nhắc đến.

c. Cấu trúc

S + be + the + adj-est …

Ex:

This dress is the cheapest in the shop.

Mai Anh is the tallest girl in the class.

Chú ý

Ngoài dạng so sánh hơn nhất ta còn có dạng so sánh kém nhất

S + be + the least + adj …

Ex:

Her ideas were the least practical suggestions. (Các ý tưởng của cô ấy là thiếu thực tế nhất.)

This car is the least safe. (Cái ô tô này kém an toàn nhất.)

d. Quy tắc đổi đuôi tính từ

- Thông thường ta thêm đuôi -est vào sau hầu hết các tính từ ngắn.

– Đối với những tính từ ngắn kết thúc bằng một phụ âm mà ngay trước nó là nguyên âm duy nhất thì chúng ta nhân đôi phụ âm rồi thêm đuôi “est”

Ex: hot à the hottest                    big à the biggest


– Những tính từ có hai âm tiết và kết thúc bằng chữ “y” thì đổi “y” thành “i” rồi thêm est

Ex: happy à happiest                  busy à the busiest


– Một số tính từ có hai âm tiết nhưng kết thúc bằng -le, -et, -ow, -er vẫn được xem là tính từ ngắn 

e. Một số tính từ bất qui tắc

Adjective

Superlative

goodthe best
badthe worst
much / manythe most
littlethe least
farfurther
happythe happiest
simplethe simplest
narrowthe narrowest
cleverthe cleverest

 

ÔN BÀI TẬP

Exercise 1. Complete the sentences with suitable words/ phrases from the box.

weather forecast

remote control

soap operas

animal programme

TV schedule

national

comedy

game show

channel

educational

1.  __________ is a programme about animals’ life.

2.  VTV3 is a __________ channel.

3.  The programme about weather is called __________.

4.  Who is millionaire is a very famous __________.

5.  One versus one hundred is a game show which is both __________ and entertaining.

6.  Could you give me the __________? I want to change this channel.

7.  My mother loves Indian films, so her favourite __________ is TodayTV.

8.  If you want to have fun, let’s watch __________.

9.  Where can I check the __________?

10. __________ is a kind of film that consists of many episodes.

 

Exercise 2. Complete the sentence with suitable question word.

1.  __________ did you live last year? – In London.

2.  __________ lessons do you have today? – Five.

3.  __________ is that man at the door? – My uncle.

4.  __________ do you go to the Music Club? – At six o’clock.

5.  __________ did you feel yesterday? – Awful.

6.  __________ is your sister? – Seven years old.

7.  __________ will the concert start? – At 8 p.m.

8.  __________ is playing with the dog? – My friend Tom.

9.  __________ are you going shopping with? – Rosy and Nana.

10. __________ nationality are you? – American.

11. __________ books should I buy? – 20.

12. __________ are you crying? – Because I have lost my key.

13. __________ is the T-shirt? – 40.000 VND.

14. __________ class are you and Minh in? – 6C.

15. __________ sports do you like? – Basketball.

16. __________ do you go to the bookshop? – To buy some new magazines.

17. __________ do you visit your grandparents? – Once a month.

18. __________ do you get to Ho Chi Minh City? – By car.

19. __________ is the kitten? – In the cage.

20. __________ are you going to meet? – My pen pal.

 

 

Exercise 3. Choose the best option to complete the sentence.

1.  My friend Mark is very good ________ volleyball. He plays volleyball very well.

     A. in                       B. on                       C. at     D. with

2.  We often go swimming ________ Sunday morning.

     A. in                       B. on                       C.at     D. for

3.  Football is an example of a ________ sport where you play with several other people.

     A. team                   B. individual            C.indoor     D. dangerous

4.  We were very upset when our favourite team didn’t ________ even one goal.

     A. play                    B. kick                    C.point     D. score

5.  Badminton requires only a net, a racket, and a birdie or ________.

     A. ball                     B. ski                      C. shuttlecock     D. goggles

6.  The person who makes sure that a game is played according to the rules is called a ________.

     A. coach                 B. referee                C. judge     D. player

7.  ________ up the tree! You’ll fall down.

     A. Climb                 B. Climbing             C. Not to climb     D. Don’t climb

8.  ________ spectator sports in Britain are cricket and football.

     A. More popular                                     B. The more popular                         

     C. Most popular                                     D. The most popular

9.  ________ are the Olympic Games held? - Every four years.

     A. When                 B. Where                C. How long     D. How often

10. Which sport happens in a ring?

     A. Boxing               B. Basketball           C. Aerobics     D. Swimming

 

Exercise 4. Put the verbs in brackets in the past simple form.

1. I ________ at my mom’s home yesterday. (stay)

2. Hanh ________ to the theatre last Sunday. (go)

3. I and my classmates ________ a great time in Da Nang last year. (have)

4. My holiday in California last summer ________ wonderful. (be)

5. Last January I ________ Sword Lake in Ha Noi. (visit)

6. My grandparents ________ very tired after the trip. (be)

7. I ________ a lot of gifts for my older brother. (buy)

8. James and Belle ________ sharks, dolphins and turtles at Vinpearl aquarium. (see)

9. Gary ________ chicken and rice for lunch. (eat)

10. We ________ about their holiday in Ca Mau. (talk)

 

Exercise 5. Put the verbs in brackets in the past simple form.

On Friday, the children ________ (1. talk) about a day out together in the country. The next morning, they ________ (2. go) to the country with their two dogs and ________ (3. play) together. Ben and Dave ________ (4. have) some kites. Some time later the dogs ________  (5. be) not there. So they ________ (6. call) them and ________ (7. look) for them in the forest. After half an hour the children ________ (8. find) them and ________ (9. take) them back. Charlie ________ (10. be) very happy to see them again. At lunch time Nick ________ (11. go) to the bikes and ________ (12. fetch) the basket with some meat sandwiches. Then they ________ (13. play) football. Nick and Dave  ________ (14. win). In the evening they ________ (15. ride) home.

Exercise 6. Write the adjectives in the correct column. Some can go more than one column.

new

sunny

big

beautiful

quiet

awful

ugly

huge

polluted

cloudy

dangerous

modern

historic

tall

cold

exciting

windy

safe

small

noisy

 

Weather

Building

City

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

………………………..…..

 

Exercise 7. Complete the sentences with a correct possessive adjective.

1.  I have finished _________ homework tonight.

2.  Linda is taking with _________ mother.

3.  Tom doing homework with_________ sister.

4.  In the morning, Lyly water _________ plants and feed _________ dog.

5.  She is wearing shoes. _________ shoes are very lovely.

6.  The cat wagged _________ tail

7.  On next weekend, she is going to visit _________ parents and _________ grandmother.

8.  Every morning, Tom often take _________ dog for a walk.

9.  Lyly is sick. I will bring her_________ homework.

10. Jack just gave me a tree in _________ garden.

 

Exercise 8. Read the email. Choose the correct words and to fill in the blank.

Dear Christian,

My name is Emily and I want to be _____ (1) e-pal. I am seven years old and I am from England. My parents are doctors. I _____ (2) two brothers. They are students at the University of London. Have ______ (3) got any brothers or sisters? In my free time, I go to the cinema with my brothers or hang out with my friends. My best friend _____ (4) Selma. _______ (5) mother is from India and her father is from Germany. Please write soon and tell _____ (6) all about you family and friends.

Best wishes,

Emily

  1. A. yours

  1. your

  1. you

  1. A. be

  1. can

  1. have got

  1. A. you

  1. your

  1. yours

  1. A. am

  1. is

  1. are

  1. A. She 

  1. Hers  

  1. Her

  1. A. I 

  1. me

  1. my

Exercise 9. Give the correct form of the word in brackets to complete the following sentences 

1. When will they finish the ___________of your house? (DECORATE)

2. Many reports talked a lot about the ___________of UFOs (APPEAR) 

3. She would love to have a bed that ___________makes itself every morning (AUTOMATIC) 

4. Her imagination of a perfect home will be a quiet ___________and beautiful house located by the sea. (SPACE) 

5. Robots in the future house will be smart to make our lives as ___________ as possible. (COMFORT)

6. The house is in beautiful ___________. (SURROUND) 

7. The ___________in the future houses helps them make more efficient use of energy compared to ordinary houses. (TECH) 

8. I think UFOs might be the ___________of people. (IMAGINE)

9. I have’t find a convenient ___________for the television. (LOCATE) 

10. The modern appliance will control the ___________in the house. (TEMPER)

Exercise 10. Use might to rewrite the sentences without changing the meaning of the original sentences.

1.  Maybe we go on holiday to the Moon.

à ……………………………………………………………………………………..…

2.  Maybe we send video cards to friends. 

à ……………………………………………………………………………………..…

3.  Maybe we study on computers at home

à ……………………………………………………………………………………..…

4.  Maybe we call friends on our computers

à ……………………………………………………………………………………..…

5.  Maybe we take pictures with our watches. 

à ……………………………………………………………………………………..…

 

Exercise 11. Complete the blank with the words/ phrases in the box.

global warming      

marine ecosystem

deforestation          

noise pollution        

ozone layer

natural resources   

air pollution 

pollutant      

environment 

ground water

 

1.  __________ is the substance that causes pollution.

2.  Some __________ such as coals, oil, naturals are being overexploited.

3.  __________ functions as a blanket that protects the Earth from ultraviolet.

4.  That the air is contaminated is also called __________.

5.  That the forests are destroyed and overexploited is also called __________.

6.  We can get __________ when we dig wells.

7.  That the temperature of the Earth is increasing is called __________.

8.  When you live in a noisy neighborhood, such as near an airport, you may suffer from __________.

9.  Shrimps, fish, crabs, … belong to __________.

10. __________ contains the air, water and land in or on which people, animals and plants

Exercise 12. Fill in the blank with a correct article: a, an, the

1. ______ Amazon is South America’s largest river.
2. I never listen to ______ radio. In fact, I haven’t even got ______ radio.
3. What ______ amazing idea he had yesterday evening.
4. ______ rich should do more to help the poor.
5. This is ______ most wonderful present I’ve ever had.
6. I’m not very hungry. I had ______ big breakfast

7. What’s ______ highest mountain on ______ earth?
8. I met ______ few American tourists when I was in Italy.
9. ______ earth moves around ______ sun every 365 days.
10. ______ Soviet Union was ______ first country to send a human being into space.

 

Exercise 13. What will robots be able to do? Put the words/ phrases into the correct type of robots.

cook meals

make cars

give lessons

write poems

make new medicines

design new machines

find new materials

take our temperatures

help students with their homework

build new space stations

look after the patients

control home appliances

correct homework

feed babies

take care of the garden

work in the mines

guard our house 

build cities on Mars

 

Types of robots

Functions

Home robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Teaching robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Worker robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Doctor robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

Space robots

……………………………………………………………………….

……………………………………………………………………….

 

Excercise 14. Put the adjectives in brackets in the superlative form.

1. Who is __________ (tall) person in your family?

2. My mum is __________ (good) cook in the world.

3. December is __________ (cold) month of the year in my country.

4. What’s __________ (dangerous) animal in the world?

5. Ethan is __________ (happy) boy that I know.

6. Where are __________ (beautiful) beaches in your country?

7. She bought __________ (big) cake in the shop.

8. Who is __________ (famous) singer in your country?

9. What is __________ (popular) makeup look of young girls?

10. This is a really good place. It’s one of __________ (good) destinations in this city

 

Excercise 15: Chooose the correct answer for each sentence.

1. That was the funniest/ most funny thing to do.

2. Susie is the most prettiest/prettiest of the four girls.

3. This is a really good school. It’s one of the best/ most better schools in the North West.

4. She is by far the most rich/ richest woman in the world.

5. School days are supposed to be the most happy/ happyniest days of your life but I don’t agree.

6. What is the most popular/ popularest sport in your country?

7. That was a really good meal, probably one of the deliciousest/ most delicious I have ever eaten.

8. I’m surprised I didn’t fall asleep. I think that he is one of the most boring/ boringest people in the world.

 

 

KEY

Exercise 1.   Complete the sentences with suitable words/ phrases from the box.

1.  Animal programme

6.  remote control

2.  national

7.  channel

3.  weather forecast

8.  comedy

4.  game show

9.  TV schedule

5.  educational

10. Soap operas

Exercise 2. Complete the sentence with suitable question word.

1. Where

5. How

9. Whom

13. How much

17. How often

2. How many

6. How old

10. What

14. What

18. How

3. Who

7. When

11. How many

15. What

19. Where

4. When

8. Who

12. Why

16. Why

20. Who

Exercise 3. Choose the best option to complete the sentence.

1. B2. C3. A4. B5. A
6. D7. C8. B9. D10. A

Exercise 4. Put the verbs in brackets in the past simple form.

1. stayed2. went3. had4. was5. visited
6. were7. bought8. saw9. ate10. talked

Exercise 5. Put the verbs in brackets in the past simple form.

1. talked2. went3. played4. had5. were
6. called7. looked8. found9. took10. was
11. went12. fetched13. played14. won15. rode

Exercise 6. Write the adjectives in the correct column. Some can go more than one column.

Weather

Building

City

Sunny, beautiful, awful, cloudy, cold, windy

New, big, ugly, huge, modern, tall, small

Beautiful, quiet, polluted, dangerous, modern, historic, exciting, safe, noisy

Exercise 7. Complete the sentences with a correct possessive adjective.

1. my2. her3. his4. her, her5. Her
6. its7. her, her8. his9. my10. his

Exercise 8. Read the email. Choose the correct words and to fill in the blank.

1. B2. C3. A4. B5. C6.B

Exercise 9. Give the correct form of the word in brackets to complete the following sentences 

1. decoration2. appearance3. automatically4. spacy5. comfortable
6. surroundings7. technology8. imagination9. location10. temperature

Exercise 10. Use might to rewrite the sentences without changing the meaning of the original sentences.

1.  We might go on holiday to the Moon.

2.  We might send video cards to friends. 

3.  We might study on computers at home

4.  We might call friends on our computers

5.  We might take pictures with our watches.

Exercise 11. Complete the blank with the words/ phrases in the box.

1. pollutant

2. natural resources

3. ozone layer

4. air pollution

5. deforestation

6. ground water

7. global warming

8. noise pollution

9. marine ecosystem

10. environment

Exercise 12. Fill in the blank with a correct article: a, an, the

1. the2. the, a3. an4. the5. the
6. a7. the8. a9. The, the10. the, the

Exercise 13. What will robots be able to do? Put the words/ phrases into the correct type of robots.

Types of robots

Functions

Home robots

cook meals, feed babies, control home appliances, take care of the garden, 

Teaching robots

write poems, correct homework, give lessons, help students with their homework, 

Worker robots

work in the mines, make cars, design new machines, 

Doctor robots

make new medicines, take our temperatures, look after the patients, 

Space robots

find new materials, build new space stations, build cities on Mars

Excercise 14. Put the adjectives in brackets in the superlative form.

1. the tallest2. the best3. the coldest4. the most dangerous5. the happiest
6. the most beautiful7. the biggest8. the most famous9. the most popular10. the best

Excercise 15: Chooose the correct answer for each sentence.

1. funniest2. prettiest3. best4. richest
5. happiest6. most popular7.  most delicious8. most boring

 

 

Tổng số điểm của bài viết là: 0 trong 0 đánh giá

Click để đánh giá bài viết

  Ý kiến bạn đọc

Những tin mới hơn

Những tin cũ hơn

Video Clips
Thăm dò ý kiến

Bạn đánh giá yếu tố nào quan trọng nhất trong quá trình học tập ?

Thống kê truy cập
  • Đang truy cập5
  • Hôm nay942
  • Tháng hiện tại33,822
  • Tổng lượt truy cập2,423,591
Văn bản PGD

702/SGDĐT-GDTrHTX

Ngày ban hành: 02/04/2024. Trích yếu: Sở Giáo dục và Đào tạo Bình Dương thông báo công khai danh sách các trung tâm ngoại ngữ, tin học, cơ sở giáo dục kỹ năng sống trên địa bàn tỉnh Bình Dương đã được cấp phép theo thẩm quyền.

Ngày ban hành: 02/04/2024

KH số 37/KH-PGDĐT

Ngày ban hành: 21/06/2024. Trích yếu: Tuyển sinh MN

Ngày ban hành: 21/06/2024

QĐ số 66/QĐ-PGDĐT

Ngày ban hành: 12/06/2024. Trích yếu: Công nhận BDTX THCS

Ngày ban hành: 12/06/2024

QĐ số 65/QĐ-PGDĐT

Ngày ban hành: 12/06/2024. Trích yếu: công nhận BDTX MN

Ngày ban hành: 12/06/2024

CV số 112/PGDĐT-GDTH

Ngày ban hành: 03/06/2024. Trích yếu: Tổ chức giữ trẻ ...

Ngày ban hành: 03/06/2024

Bạn đã không sử dụng Site, Bấm vào đây để duy trì trạng thái đăng nhập. Thời gian chờ: 60 giây